Wat is osteopathie?

Osteopathie is een manuele therapie die zich richt op het vinden en behandelen van bewegingsbeperkingen in het lichaam, met als doel het zelfgenezend vermogen van het lichaam te activeren. De osteopathie is gebaseerd op enkele principes:

• Het lichaam vormt een ondeelbare eenheid;
  • Het lichaam heeft een zelfregulerend/zelfgenezend vermogen;
  • De functie bepaalt de structuur en de structuur bepaalt de functie.

Osteopathie kan o.a. een oplossing bieden bij chronische schouderklachten, rugpijn, nekpijn, migraine, een whiplash, buikpijn en een slechte darmwerking, voor zowel baby’s, kinderen als volwassenen. Het is een manuele therapie die zich richt op het vinden en behandelen van bewegingsbeperkingen in het lichaam, met als doel het lichaam weer in balans te brengen.

Met beweeglijkheid wordt niet alleen het voortbewegen van een persoon bedoeld, maar de bewegelijkheid van alle weefsel in het lichaam. Zo wordt gekeken naar beweging van bindweefsel, spieren en botten ten opzichte van elkaar. Maar ook naar de beweging van de organen (peristaltiek, ademhaling, orgaanbewegingen onder invloed van ademhaling) en van de lichaamsvloeistoffen (bloed, lymfe).

Bewegingsverlies kan veroorzaakt worden door een ongeval, ziekte, operatie, stress of slechte voedingsgewoonten. Dat het soms lange tijd duurt voordat er klachten ontstaan komt doordat een lichaam zich eerst zal aanpassen aan een probleem. Als dan na verloop van tijd dit compensatiemechanisme niet meer kan worden volgehouden ontstaan er klachten.

Een belangrijk verschil met een arts is dat een osteopaat zich bezig houdt met het behandelen van bewegingsverliezen (ook wel functionele problemen genoemd) zonder dat de structuur van weefsel echt beschadigd is, terwijl de arts het bewegingsapparaat, organenstelsel of bloed zal onderzoeken en behandelen bij structurele afwijkingen (infecties, ontstekingen, botbreuk, tumor, etc.).

Wanneer de osteopaat een mogelijk ziektebeeld vermoed zal de patiënt eerst worden doorverwezen naar de huisarts. Een goede samenwerking tussen osteopaat en de huisarts of andere disciplines is dan ook van groot belang voor het verbeteren van de gezondheid van de patiënt.

Jill Peeters behaalde na het afronden van de vierjarige full-time osteopathie opleiding aan “The International Academy of Osteopathy” te Gent (B), haar Bachelor of Science in Osteopathy. Ze is geregistreerd osteopaat DO-MRO bij het “Nederlands Register voor Osteopathie” (NRO) en lid van de “Nederlandse Vereniging voor Osteopathie” (NVO).

Jill Peeters Osteopate behandelt o.a. chronische schouder-, heup- of bekken klachten, rugpijn, nekpijn, migraine of spanningshoofdpijn, een whiplash, buikpijn en een slechte darmwerking, voor zowel baby’s, kinderen, volwassenen als ouderen. Ook klachten zonder duidelijke aantoonbare oorzaak kunnen worden aangepakt.

Heeft u vragen, neem dan contact op.