Volwassenen

De osteopaat behandelt een grote verscheidenheid aan klachten. Vaak zijn het klachten waarmee de patiënt al geruime tijd te kampen heeft. Maar ook klachten die korte tijd geleden zijn ontstaan kunnen prima met osteopathie behandeld worden. Het overzicht hieronder is niet volledig maar geeft inzicht in indicaties en mogelijkheden voor osteopathie:

Wervelkolom, spieren en gewrichten:

Klachten zoals pijn, stijfheid, tintelingen en bewegingsbeperking van de wervelkolom (lage rug, borstwervelkolom, nek), de ribben en het borstbeen, het bekken, de heupen, de knieën, de enkels, de voeten, de schoudergordel, de ellebogen, de pols, de handen, houdingsproblematiek van de wervelkolom of het bekken.

Het hoofd

Problemen van het kaakgewricht, oorsuizen, (spannings-)hoofdpijn, migraine, terugkerende bijholte- of voorhoofdsholte ontstekingen (sinusitis maxillaris/ – frontalis), aangezichtspijn, duizeligheid.

Buikgebied

Opgeblazen gevoel, spastische dikke darm (IBS: irritable bowel syndrome / PDS: prikkelbare darmsyndroom), klachten van verstopping (obstipatie) of diarree, maagklachten zoals zuurbranden, maagpijn en misselijkheid, problemen met de stoelgang.

Na een operatie

Pijn van het borstbeen en/of de ribben na operaties in dit gebied, pijn van littekens en problemen van oedeem na operaties van het borstgebied (bv. borstamputatie), verklevingen na operaties, hartkloppingen (zonder medische oorzaak), ademhalingsproblemen zoals het hyperventilatie syndroom (HVS), problemen met het middenrif en de slokdarm (spasmen).

Klachten van algemene aard

Concentratieproblemen, duizeligheid, problemen met (in)slapen, chronisch vermoeidheidssyndroom (ME) ,stressklachten en burn-out.

Sport

Terugkerende en/of chronische sportblessures.

Klachten ontstaan na een ongeluk

Een whiplash, alle klachten die zijn ontstaan na een val, botsing of ander trauma. Ook als het ongeluk zich langere tijd geleden heeft voorgedaan.

Onbegrepen klachten

Bij alle klachten waarvan wordt gezegd: “U moet er maar mee leren leven”, kan het zinvol zijn om te evalueren of osteopathie wel een oplossing kan bieden.

Het is van belang dat u met medische klachten altijd eerst naar een arts gaat en eventuele ziektes uitsluit. Osteopathie is géén vervanging van de behandeling van een medicus! Bij koorts, ziekten, direct na een trauma of ongeluk of bij abnormale symptomen van welke aard dan ook dient u altijd eerst een arts te consulteren alvorens een afspraak te maken bij een osteopaat.

Voor verdere vragen, neem contact met mij op.